Referat 17. juni 2021

Tilstede via Teams: Steen, Erik, Michael, Jesper, John, Svend og Jens

Fraværende: ingen

1) Godkendelse af dagsorden
Godkendt med tilføjelse af opfølgning på actions fra sidste møde:
Steen bekræftede at Fyrkroen var bestilt den 15. august til generalforsamling.
Jens gav tilsagn om at skaffe projektor. Steen tjekkede om Fyrkroen havde lærred.

2) Nedsættelse af gruppe til undersøgelse af internet/fibernet – og fremlæggelse på generalforsamling
Det var nu op til bestyrelsen at foretage det videre fornødne med hensyn med hensyn til at afklare dels de tekniske, de anlægsmæssige og de økonomiske forhold ved evt. forbedring af internetaccessen i foreningens område. Det besluttedes, at Erik undersøger faste forbindelser, hovedsageligt fiber, og Jesper undersøger trådløse løsninger og vender tilbage med oplæg til fremlæggelse på generalforsamlingen.

3) Status på veje.
Erik havde udsendt tilbud fra Nordkysten på udlægning af ny asfalt på vejene, for at vurdere prisen på de planlagte opgaver i relation til en total nyasfaltering. Omkostningen beløb sig til ca. 850.000 kr. Erik påtog sig at undersøge om der kunne fås et kontroltilbud fra anden side på de planlagte opgaver. Det bemærkedes, at kvadratmeterprisen var steget heftigt - fra 200 til 325 kr.

For nærværende sås tre strategier for vejenes fremtid:
1: Årlig vedligeholdelse og udbedring med en varierende omkostning, og nogle år med væsentligt driftunderskud. (den nuværende strategi)

2: Ny asfalt - og herunder en model for finansiering fra grundejernes side.

3: Fjerne asfalten og gå over til grusveje med en (stor?) engangsomkostning til bortskaffelse, og en forventelig mindre årlige vedligeholdelsesomkostninger. Det skal undersøges om kommunen som vejmyndighed har indsigelser. Erik påpegede, at uanset om vi løbende reparerede eller lagde ny asfalt over alt, så ville det basale problem med en spinkel vejkasse stadig bestå og give anledning til skader.

Stemningen var overvejende for at fortsætte den hidtidige strategi, men endelig beslutning afventer dels afklaring af omkostningen ved at lægge ny asfalt og dels yderligere oplysninger om adgangen til og omkostningen ved at omlægge til grusvej. I sidste ende måtte det lægges op til generalforsamlingen.

Steen påtog sig at skaffe nærmere oplysninger vedrørende omlægning til grusveje.

På baggrund af diskussionen besluttedes det at budgetforslaget til generalforsamlingen blev ændret til en samlet udgift til veje på 150.000 kr. og et deraf følgende underskud på omkring 95.000 kr.

4) Deltagelse i GLF’s sommermøde
Indkaldelse var udsendt, men på grund af tidspunktet – lørdag aften - var der ingen, der kunne deltage.

5) EVT:
Jesper bemærkede, at der var anmodninger om at komme ind i Facebook-gruppen, som ikke kunne identificeres med relation til foreningen. De blev ikke lukket ind, idet man opretholdt en restriktiv linje. Bestyrelsen var enig heri.

Steen udbad sig emner til formandens beretning. Udkast ville som vanligt blive sendt til bestyrelsen til kommentering inden generalforsamlingen.

Ref. Jens LY 30