Myndigheder

J.nr. ROS-410-01318

Ref. lanth

Den 18. august 2010

Fornyet dispensation til at genopføre en trappe ved Nakkehoved Vestre Fyr inden for strandbeskyttelseslinjen på
matr. nr. 8a Nakkehoved By, Søborg – beliggende Fyrvejen 25A, 3250 Gilleleje

Baggrund

Miljøcenter Roskilde har ved brev af 2. juli 2010 meddelt dispensation til genopførelse af en trappe på matr. nr. 25a Nakkehoved Fyr, Nakkehoved. Da dette matrikelnummer ikke eksisterer betragtes dispensationen af 2. juli 2010 som værende ugyldig.

Ansøgning

Gribskov Kommune har ved mail af 19. april 2010 fremsendt din ansøgning på vegne af et trappelaug om dispensation i forhold til strandbeskyttelseslinjen til at retablere en trappe ned til stranden ved Vestre Fyr. Trappen er beliggende på matr. nr. 8a Nakkehoved By, Søborg.

Ejendommen ejes af Farvandsvæsenet, som har fjernet den øverste del af trappen i 2009 - efter kommunens oplysninger - formentlig grundet en misforståelse omkring trappelaugets fortsatte vedligeholdelse af trappen.

Afgørelse

Miljøcenter Roskilde giver hermed dispensation i medfør af naturbeskyttelseslovens[1]§ 65, stk. 1, jf. § 15, til at retablere trappen fra Vestre Fyr ned til stranden. Trappen kan have ét eller to gelændere og trinene skal være enten bygget i træ eller af ”trærammer” lagt i terræn og udfyldt med stabil grus.

Dispensationen må ikke udnyttes før klagefristens udløb - se nærmere i afsnittet om klagevejledning nedenfor. Hvis der bliver klaget over afgørelsen kan dispensationen ikke udnyttes, før klagesagen er færdigbehandlet, medmindre Naturklagenævnet konkret bestemmer andet.

Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 3 år efter, at den er meddelt.

Dispensation vedrører alene strandbeskyttelse. Andre tilladelser efter anden lovgivning kan være nødvendig.

Redegørelse for sagen

Trappen blev etableret i 1959 og har siden da været benyttet af både sommerhusejere og turister. En del af trappen blev fjernet i 2009, og trappelauget søger derfor om dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 15 til at genopbygge den. Miljøcenter Roskilde har besigtiget lokaliteten og er af den opfattelse at trappen er placeret i en naturlig slugt på skrænten og dermed ikke særlig iøjefaldende. Der søges om at genopbygge trappen med trin af træ eller grus samt med gelænder af hensyn til sikkerheden.

Farvandsvæsenet er som ejer af martr. nr. 8a af miljøcenteret den 2. juli 2010 telefonisk informeret om dispensationsansøgningen, og det er i den anledning aftalt at en forudsætning for at trappen kan etableres er, at Farvandsvæsenet ligeledes giver samtykke dertil.

Lovgivning

Af naturbeskyttelseslovens § 15 fremgår, at der ikke må foretages ændringer i tilstanden af strandbredder eller af andre arealer, der ligger mellem strandbredden og strandbeskyttelseslinjen. Der må ikke etableres hegn, placeres campingvogne og lignende, og der må ikke foretages udstykning, matrikulering eller arealoverførsel, hvorved der fastlægges skel.

Forbuddet mod tilstandsændringer betyder bl.a., at der ikke må opføres bebyggelse, foretages terrænændringer eller etableres beplantning inden for strandbeskyttelseslinjen.

Der kan i særlige tilfælde gøres undtagelse fra bestemmelsen, jf. naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 1.

Strandbeskyttelseslinjen administreres meget restriktivt. Af hensyn til de nationale interesser, der er knyttet til kystområderne, dispenseres der kun, når der foreligger en særlig begrundelse herfor, og når dispensationen vil være uden konsekvenser for den fremtidige administration af strandbeskyttelseslinjen.

Begrundelse for afgørelsen

Det er miljøcenterets opfattelse, at retableringen af trappen vil komme en bred kreds af borgere til gode. Selve fyret er omdannet til et fyrmuseum, der har ca. 5.000 gæster om året. Det er således både sommerhusejere og turister, der kan få glæde af trappen. Endelig falder trappen, der ligger i en slugt, så godt ind i landskabet som muligt. Miljøcenter Roskilde finder derfor, at der foreligger særlige omstændigheder, der begrunder, at der bør meddeles en dispensation til det ansøgte.

Klagevejledning

Du kan klage til Naturklagenævnet over afgørelsen.

Klagefristen er 4 uger fra den dag afgørelsen er meddelt.

Klagen skal sendes til Miljøcenter Roskilde, som videresender klagen til Naturklagenævnet sammen med afgørelsen og det materiale, der er indgået i sagens behandling. Du får kopi af miljøcentrets brev til Naturklagenævnet.

Andre kan også klage til Naturklagenævnet. Klageberettiget er, jf. naturbeskyttelseslovens § 86:

-adressaten for afgørelsen,

-ejeren af den ejendom, som afgørelsen vedrører,

-offentlige myndigheder,

-en berørt nationalparkfond oprettet efter lov om nationalparker

-lokale foreninger og organisationer, som har en væsentlig interesse i afgørelsen,

-landsdækkende foreninger og organisationer, hvis hovedformål er beskyttelse af natur og miljø, og

-landsdækkende foreninger og organisationer, som efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser, når afgørelsen berører sådanne interesser.

Hvis der bliver klaget, vil miljøcentret underrette dig hurtigst muligt.

Det er en betingelse for Naturklagenævnets behandling af en klage, at klageren indbetaler et gebyr på 500 kr. Naturklagenævnet vil sende en opkrævning på gebyret, når nævnet har modtaget klagen fra miljøcentret.

Naturklagenævnet vil ikke påbegynde behandlingen af klagen, før gebyret er modtaget. Betales gebyret ikke inden for den fastsatte frist på 14 dage, afvises klagen fra behandling. Vejledning om gebyrordningen kan findes på Naturklagenævnets hjemmeside www.nkn.dk. Gebyret tilbagebetales, hvis klageren får medhold i klagen.

Fristen for eventuelt søgsmål ved domstolene er 6 måneder, jf. § 88, stk. 1, i naturbeskyttelsesloven.

Lars Thiim

lanth@ros.mim.dk

Kopi er sendt til:

[1]Lovbekendtgørelse nr. 933 af 24. september 2009

Aftale med Farvandsvæsenet

21. september 2010

Sagsnr.: 2009-004454

Aftale vedr. trappe på matrikel 8a, Nakkehoved By, Søborg

Farvandsvæsenet skal hermed bekræfte, at vi ikke har nogen indsigelser mod at Nakkehoved Grundejerforening genetablerer en trappe på matrikel 8a, Nakkehoved By, Søborg.

Farvandsvæsenet er ikke for indeværende tinglyst ejer af matrikel 8a, Nakkehoved By, Søborg, men er af Gribskov Kommune registreret som ejer af hele matriklen.

Trappen henligger for Nakkehoveds Grundejerforenings ansvar, og er i alle forhold Farvandsvæsenets uvedkommende.

For Farvandsvæsenet
den: 23. september 2010