Pressen om Trappen

Indlæg Nordkysten Netavis 13. november

Indvielsen af strandtrappen et tilløbsstykke. (Foto: Kim Westergaard).

FESTLIG INDVIELSE
På trapperne igen ved fyret
Lørdag 13. november 2010 kl: 17:00

Værs'go - adgang til stranden. Borgmester Jan Ferdinandsen klipper snoren til den nye trappe. (Foto: Kim Westergaard).

Beboere på Fyrvangen og Lyshøjvangen samt de mange gæster, der besøger området ved Nakkehoved Fyr, kan nu glæde sig over, at der atter er adgang til stranden på en splinterny trappe fra Vestre Fyr til stranden. Borgmester Jan Ferdinandsen rykkede ud lørdag eftermiddag og klippede snoren som åbning af strandtrappen, der blev behørigt indviet med efterfølgende reception ved fyret.

GILLELEJE: Strandtrappen er genetableret takket være en ihærdigt indsats af Nakkehoved Grundejerforenings trappeudvalg.

Projektet har takket være den store, frivillige indsats kunnet etableres for 45.000 kroner. Gribskov Kommune har bidraget med 10.000 kroner.

Der lægges vægt på, at trappen kan holdes i god stand, og for at sikre penge til vedligeholdelse har grundejerforening lavet særlige 'Trappetrins-certifikater'.

De sælges for 500 kroner stykket, og alle bidrag vil ubeskåret gå til vedligeholdelse af trappen samt andre aktiviteter i tilknytning til trappen.

[Opdateret: 13-11-2010 17:31]

Indlæg Nordkysten Netavis

Frivillige redder strandtrappe
Mandag 11. oktober 2010 kl: 21:00

Den 50 år gamle strandtrappe nedenfor Nakkehoved Vestre Fyr var sidste år ved en fejltagelse ved at blive fjernet af Farvandsvæsenet. Nu genopstår den i en ny og smukkere form. Det sker takket være frivillig arbejdskraft fra Nakkehoved Grundejerforening, som også selv har skaffet 45.000 kroner til projektet. Dertil kommer 10.000 kroner fra Gribskov Kommune og sponsorbidrag.

GILLELEJE: 'Et godt og gedigent stykke arbejde', var borgmester Jan Ferdinandsens umiddelbare kommentar, da han i weekenden slog et smut forbi trappen.

Men også mange andre har i de seneste uger haft positive bemærkninger, når vejen er faldet forbi Nakkehoved Fyr, hvor det har været muligt at følge projektet, hvor 8-10 mand har på skift boret, banket og savet for at renovere den gamle strandtrappe.

Hvad skete der?
En helt anden form for larm, end da man for et år siden gik den samme tur. Da kom larmen fra en gravemaskine, der var ved at fjerne fliserne, der udgjorde den gamle trappe.

Hvad skete der? Ingen vidste tilsyneladende, hvem der stod for nedrivningen, men vakse beboere fra Nakkehoved Grundejerforening fik øjeblikkelig stoppet arbejdet, da netop denne grundejerforening i årtier havde stået for vedligeholdelsen af trappen.

Farvandsvæsenet satte nedrivning i gang
Det viste sig, at det var Farvandsvæsenet, som ejer jorden omkring Fyret, der havde hyret en lokal entreprenør til at udføre arbejdet. Man havde fejlagtigt fået det indtryk, at grundejerforeningen ikke længere ville ofre frivillige arbejdstimer og bruge penge på vedligeholdelsen.

Da Farvandsvæsenet heller ikke så nogen interesse i at bevare trappen, blev nedrivningen sat i værk.

Grundejerforening reder trådene ud
En gruppe af grundejerne kontaktede myndighederne, herunder Farvandsvæsenet, og et hurtigt nedsat trappeudvalg under grundejerforeningens bestyrelse fik til opgave at redde trådene ud, men da var mere end halvdelen af trappen allerede fjernet.

En lang række møder henover vinteren med Farvandsvæsenet, Miljøcenter Roskilde og Gribskov kommune resulterede i en endelig godkendelse til reetablering af trappen, medio september 2010.

Grundejerforening betaler hovedparten
Nakkehoved Grundejerforening satte 45.000 kroner af til projektet. Gribskov kommune bevilligede yderligere 10.000 kroner og tømmerfirmaet 'Fog Trælast og Byggecenter' i Fredensborg har leveret varer efter tegning og beregning til en yderst favorabel pris. Men kun ved frivillig arbejdsindsats fra grundejerforeningen er det lykkedes at holde sig inden for budgettet.

Målet er at gøre trappen færdig, inden vinteren sætter ind. Lige nu køres grus på trinene, men nu er det muligt ved selvsyn opleve resultatet af et års ihærdigt arbejde.

Ny og forbedret udgave
Trappen fremstår i en ny og forbedret udgave med små hvilereposer undervejs, med afvandingsrender i siderne og med gelænder for både små og store.

Med frivillig indsats fra Nakkehoved Grundejerforening er det igen blevet muligt at komme ned til vandet for at bade eller blot gå tur i strandkanten.

[Opdateret: 11-10-2010 23:10]